-
Otis Redding / The Otis Redding Dictionary Of Soul (US, mono, Volt, 415) <October 15, 1966>
Otis Redding / The Otis Redding Dictionary Of Soul (US, mono, Volt, 415) <October 15, 1966> (Side 1) VO-12445-A (Side 2) VO-12446-A モンタレー・ポップ・フェスティバルの映像から作られた『ライブ・アット・モンタレー ジミヘン&オーティス』が公開されたのが1986年で、その後に発売されたビデオで初めてオーティス知りました。もともとジミヘン目的で見たのですが、すごくオーティスが気になって買ったのがこの「Dictionary Of Soul」のCD。最初に買った作品って特別な感じがしますよね。 "Try a Little Tenderness" https://www.youtube.com/watch?v=UnPMoAb4y8U Otis Redding - Live At Monterey https://www.youtube.com/watch?v=UBllG7TTLgw 今から見ると、オーティス緊張してますね。演奏が性急すぎてオーティスの魅力の「タメ」が効いてなくて、いい演奏じゃないです・・・。 "Dictionary of Soul" features the Booker T. & the M.G.'s—organist Booker T. Jones, pianist/guitarist Steve Cropper, bassist Donald "Duck" Dunn, drummer Al Jackson, Jr.—pianist Isaac Hayes, and the Memphis Horns, consisting of tenor saxophonist Joe Arnold, trumpeter Wayne Jackson, tenor saxophonist Andrew Love and baritone saxophonist Floyd Newman. The album opens with "Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (Sad Song)".Derived from the theme of The $64,000 Question,the song was written by Redding and Cropper and its lyrics are about Redding's habit to hum or sing the horn lines. David Porter served as the background singer, singing the "fa-fa-fa-fa-fa" part alongside Redding. The second single on this album, "Try a Little Tenderness", was written by English songwriter duo Jimmy Campbell, Reg Connelly and American Tin Pan Alley songwriter Harry M. Woods in the early 30s, but it was not until February 1933 when bandleader and clarinetist Ted Lewis' version became a hit. The first version by a black artist was by Aretha Franklin, who recorded it in 1962 for her The Tender, the Moving, the Swinging Aretha Franklin.Two years later, Sam Cooke recorded it as a part of a medley alongside Tin Pan Alley standard "For Sentimental Reasons" and "You Send Me" on his At The Copa. According to Cropper, Redding listened to the latter two songs, but rearranged it with the help of pianist Hayes. Examples of what the latter arranged and introduced was the tree-part, contrapuntal horn line in the first seconds, which was inspired by Cooke's "A Change is Gonna Come" strings, and the cymbal break in the peak, which Hayes later featured on his "Theme from Shaft". The song was recorded on September 13 and released on November 14, 1966, charting at number 25 on the Billboard Hot 100 and at number 4 on the Hot R&B chart.Side one features mainly cover versions, including country standard "Tennessee Waltz" and The Beatles' "Day Tripper", the latter of which was praised for turning "into a swaggering stomper" as opposed to the original. Parts of the song were later mixed in the Grammy Award-winning "Otis" by hip-hop artists Jay-Z and Kanye West. Side two is mainly composed of Redding songs, the exception being Chuck Willis' "You're Still My Baby" and "Love Have Mercy", co-written by David Porter and Hayes. The Otis Redding Dictionary of Soul was released on October 15, 1966 on the Stax label and peaked at number 73 and at number 5 on the Billboard 200 and the R&B LP charts respectively.
Otis Redding / The Otis Redding Dictionary Of Soul 12000ぐらい 2015ごろくっきいレコード
-
The Rolling Stones / Get Yer Ya-Ya's Out ! (US, mono, London Records, NPS-5) <September 4, 1970>
The Rolling Stones / Get Yer Ya-Ya's Out ! (US, London Records, NPS-5) <September 4, 1970> (SIDE ONE) XZAL10076-3 9123140 (SIDE TWO) XZAL10077- 最初のカウントがズレるのはご愛敬。 以下Wiki日本版から 『ゲット・ヤー・ヤ・ヤズ・アウト』 (Get Yer Ya-Ya's Out!' The Rolling Stones in Concert) は、1970年にリリースされたローリング・ストーンズのアルバム。アメリカでリリースされた『ガット・ライヴ・イフ・ユー・ウォント・イット!』を除けば、公式に発表された初のライブアルバムである。 1967年4月以来バンドは公演旅行を停止していたが、1969年にはツアーの再開を望んでいた。『ベガーズ・バンケット』『レット・イット・ブリード』の二作は高く評価され、聴衆はライヴ再開を期待していた。北米ツアーは1969年11月7日のコロラド州フォート・コリンズ公演から開始され、B・B・キング、アイク&ティナ・ターナーがサポートを務めた。また、ブライアン・ジョーンズに代わって加入したミック・テイラーの参加した初めてのツアーでもあった。 本作にはニューヨークのマディソン・スクエア・ガーデンでの11月27日、28日の公演が収録された。両日とも二公演が行われ、この四公演は録音ともに撮影も行われた。『ガット・ライヴ・イフ・ユー・ウォント・イット!』同様に本作もピアノやギター・ソロ、ヴォーカルで差し替えやオーバーダビングが行われた。そのオーバーダビングセッションの模様の一部は映画『ギミー・シェルター』で公開されている。また、アルバムタイトル『ゲット・ヤー・ヤ・ヤズ・アウト』はブラインド・ボーイ・フラーの曲、"Get Yer Yas Yas Out" から取られた物だとされる。冒頭に司会者のMCが収録されてもいる。 本作はブートレグ対策としてリリースされたといわれる。1969年に公演の模様を収録したブートレグアルバムがリリースされ、評判を呼ぶという事態を重く見たバンドとレコード会社がリリースを決断したといわれる。また、本作は当初、サポートアクトのB・B・キングやアイク&ティナ・ターナーの演奏を含めた複数枚組のアルバムとしてリリースしたいというバンド側の意向があったが、当初は諸般の事情から実現せず、それ以来ずっと1枚もののアルバムとしてリリースされ続けてきたが、2009年のデラックス・エディション化により、B・B・キングやアイク&ティナ・ターナーの演奏も収録されることになった(後述)。 ジャケットのデザインはジョン・コッシュ(John Kosh)とスティーヴ・トーマス・アソシエイツが手がけた。 本作はデッカ/ロンドンからリリースされた最後のオリジナル・アルバムとなり、次作から自らのローリング・ストーンズ・レコードへ移籍することとなる。 2002年8月に本作はアブコ・レコードよりリマスターされた上で、SACDとのハイブリッドCDとしてデジパック仕様で再発された。 2009年12月には、ユニバーサルから40周年記念デラックス・エディションとして、米国編集56ページのブックレット、1969年のツアー・ポスター(デヴィッド・バードによるデザイン)をミニチュア化したカード、未発表ライブ・テイク5曲と、前座を務めたB・B・キング、アイク&ティナ・ターナーの演奏も収めた3枚組CD(日本盤のみSHM-CD)+DVD(ストーンズの未発表ライブ映像などを収録したもの)、さらに初回生産分には英初回盤LPを再現した紙ジャケット付というボックス・セットがリリースされた。これによって「共演アーティストの演奏と共にリリースする」という当初のアイディアが実現した。 「ローリング・ストーン誌が選んだオールタイム・グレイテスト・ライヴ・アルバム50」において、17位にランクイン。 オタクさん発見↓ ここまではマネできません。 http://jukeboy.hatenablog.com/entry/2017/10/28/214547 https://www.youtube.com/watch?v=n5unQhz2-I8 アルバム・タイトルの意味は未だに知りません。
The Rolling Stones / Get Yer Ya-Ya's Out ! 12000ぐらいくっきいレコード