-
Joni Mitchell / Clouds (US, Reprise Records, RS 6341) <May 1, 1969> その②
Joni Mitchell / Clouds (US, Reprise Records, RS 6341) <May 1, 1969> その② (SIDE 1) 30885 RS 6341A 1A (SIDE 2) 30886 RS 6341 B 1A ジョニの初期作品の白ラベルは、なかなか良いのが見つかりません。特に、この作品と「BLUE」は良い状態のレコをなかなか見かけません。今回発見したのは、なかなか良い状態だったので大満足。ちなみにマトリクスは前回と同じでした。 https://www.youtube.com/watch?v=nWDyA4S-geg 『青春の光と影』(Clouds)は、ジョニ・ミッチェルが1969年に発表した2枚目のアルバム。 ロサンゼルスのA&Mスタジオでレコーディングは行われた。ミッチェルはデヴィッド・クロスビーからA&Mレコードのレコーディング・エンジニアだったヘンリー・レヴィーを紹介され、レヴィーを起用。以後彼はこのアルバムから90年代までミッチェルの作品に携わることとなった。「ティン・エンジェル」のみポール・A・ロスチャイルドがプロデューサーを務め、その他の曲はミッチェル自身がプロデュースし、かつほとんどの楽器を演奏した[2][1]。録音に参加したミュージシャンはスティーヴン・スティルス(ギターとベース)のみである。 収録曲はすべてミッチェルが作詞作曲した。1969年5月に発売され、ビルボードのアルバム・チャートの31位を記録した。カナダでは22位を記録した。 ジャケットはミッチェルの自画像。エド・スラッシャーがアート・ディレクションを務めた。
10000くっきいレコード
-
Yes / Close To The Edge (US, WLP, Atlantic, SD 7244) <13 September 1972>
Yes / Close To The Edge (US, WLP, Atlantic, SD 7244) <13 September 1972> (ONE) ST-A-722619-DJ (TWO) ST-A 722620-DJ "Close to the Edge" is the fifth studio album by English progressive rock band Yes, released on 13 September 1972 by Atlantic Records. It is their last album of the 1970s to feature original drummer Bill Bruford before he left to join King Crimson. After touring their previous album, Fragile, the group assembled at Advision Studios in London to record a follow-up, ideas for which had been put down since February 1972. The album marked a development in the band's songwriting, with Jon Anderson and Steve Howe writing the 18-minute title track, the band's longest song at the time. Side two contains "And You and I" and "Siberian Khatru". Bruford found the album particularly laborious to make, which influenced his decision to leave the band after it was recorded. Close to the Edge became the band's greatest commercial success, peaking at No. 3 on the Billboard 200 in the United States and No. 4 on the UK Albums Chart. A two-part edit of "And You and I" was released in the US which reached No. 42 on the Billboard Hot 100. https://www.youtube.com/watch?v=H-rdL2KkvzY
10000くっきいレコード
-
Wilson Pickett / Hey Jude (US, Atlantic, SD 8215) <1969>
Wilson Pickett / Hey Jude (US, Atlantic, SD 8215) <1969> (ONE) ST-A-186487-B (TWO) ST-A-681488-A Wilson Pickett – vocals Duane Allman, Jimmy Johnson, Albert Lowe – guitar David Hood, Jerry Jemmott – bass guitar Barry Beckett – keyboards, piano Marvell Thomas – organ Roger Hawkins – drums Gene "Bowlegs" Miller, Jack Peck – trumpet Joe Arnold, Aaron Varnell – tenor saxophone James Mitchell – baritone saxophone あのデュアン・オールマンが参加した"Hey Jude"で有名な1枚。アルバムの出来映えが素晴らしいとも思わないのですが、ウィルソン・ピケットのプロモ盤としては激レア・最難関クラスでしょう。 "Hey Jude" is the ninth studio album by soul singer Wilson Pickett, recorded at FAME Studios in Muscle Shoals, Alabama and released in 1969. The title track, a cover of The Beatles song of the same name, was a success, peaking at #13 on the Billboard R&B singles chart and #23 on the top 200. Also released as a single was a cover of Steppenwolf's "Born to Be Wild", which was less successful. The album is particularly noteworthy for the early appearance of guitarist Duane Allman, later founder of The Allman Brothers Band, who made some of his first recordings as a sideman on the album. His guitar work on the title track is credited as what first drew Eric Clapton to him, who two years later invited Allman to join him as part of Derek and the Dominos. Allman's performance on the album also compelled Atlantic Records executive Jerry Wexler to buy out his recording contract and use him in further Atlantic recording sessions, beginning his prolific career as a session musician. Pickett is also backed by members of the Muscle Shoals Rhythm Section on the album. Rhythm Section member Jimmy Johnson later credited Allman's performance on this album as the beginning of Southern Rock. https://www.youtube.com/watch?v=0y8Q2PATVyI
10000くっきいレコード
-
Bruce Springsteen / The River (US, Columbia, PC2 36854) <October 17, 1980> その① - 1
Bruce Springsteen / The River (US, Columbia, PC2 36854) <October 17, 1980> その① - 1 (SIDE 1) PAL-36855 1GF7 (SIDE 2) PBL-36855 1GF7 (SIDE 3) PAL-36856 1HF8 (SIDE 4) PBL-36856 1AFF18 上記のマトリクスはすべて手彫り。なお4面とも"MASTERED BY CAPITOL"のマシン刻印あり。 マトリクスはかなりのヴァリエーションがあり、いずれupすると思うので、とりあえず「その①」にしました。 レコードは内腔の広いシングル・ジャケットに2枚入っています。 レコードはやや分厚い2種類のオリジナル・インナー・スリーヴに収納されています。 disc 1を収納するスリーヴは(表右上)36854(表左下)DG(表右下)c1980 CBS incの印刷あり(異なるヴァージョンもあります)。 disc 2を収録するスリーヴは(表右下)DGの印刷あり。 (Wiki) アルバムの原点はスプリングスティーンの過去の作品に遡る。「独立の日」、「ポイント・ブランク」、「タイズ・ザット・バインド」、「恋のラムロッド・ロック」、それに「愛しのシェリー」は前作『闇に吠える街』の名残であり、「裏通り」の挿入として使われた「ドライブ・オール・ナイト」同様、1978年のツアーで演奏していた。「愛しのシェリー」と「ザ・リバー」は1979年9月の「安全なエネルギーを求めるミュージシャン連合」のコンサートで披露され、この様子は1980年7月のドキュメンタリー映画『ノー・ニュークス』に収録されている。 当初は『タイズ・ザット・バインド』のタイトルで1979年に1枚組アルバムとして発売される予定であった。しかしスプリングスティーンのはこれを「軽すぎる」と判断し、「ザ・リバー」を書いた後に暗い曲を追加した。確かに、『ザ・リバー』は軽薄な曲と厳粛な曲との混合で有名になった。これは意図的ものであり、暗闇との対比を示したものである。スプリングスティーンのはインタビューで以下のように語った。「ロックンロールはいつも楽しく、確かにハッピーだ。人生においては最も素晴らしいものだな。だけど、ロックには厳しさ、無情さ、そして孤独もあるんだ… 俺は人生にはこんな矛盾があるという理解にたどり着いた。君らも同じことだぜ」 https://www.youtube.com/watch?v=GdhLhWLmeAE [Verse 1] You been hurt, and you're all cried out, you say You walk down the street pushing people outta your way You packed your bags and all alone you wanna ride You don't want nothing, don't need no one by your side You're walking tough, baby, but you're walking blind To the ties that bind [Chorus] The ties that bind Now you can't break the ties that bind [Verse 2] Cheap romance, it's all just a crutch You don't want nothing that anybody can touch You're so afraid of being somebody's fool Not walking tough baby, not walking cool You walk cool, but darling, can you walk the line And face the ties that bind? [Chorus] The ties that bind Now you can't break the ties that bind [Bridge] Whoa, I I'd rather feel the hurt inside Yes, I would darling Than know Know the emptiness your heart must hide Yes, I would, darling Yes, I would, darling Yes, I would, baby [Saxophone Solo] [Verse 3] You sit and wonder just who's gonna stop the rain Who'll ease the sadness? Who's gonna quiet your pain? It's a long dark highway and a thin white line Connecting, baby, your heart to mine We're running now, but, darling, we will stand in time To face the ties that bind [Chorus] The ties that bind Now you can't break the ties that bind You can't forsake the ties that bind Whoa
10000くっきいレコード
-
Led Zeppelin / Presence(US, Swan Song, SS 8416)<March 31, 1976>
Led Zeppelin / Presence(US, Swan Song, SS 8416)<March 31, 1976> (SIDE ONE) ATLANTIC STUDIOS ST-SS-763559-EE-RE △20483-(6) PR (SIDE TWO) ATLANTIC STUDIOS ST-SS-763560-EE-RE AT △20483-✕(5) PR "Presence" is the seventh studio album by the English rock band Led Zeppelin, released by Swan Song Records on 31 March 1976. While the album was a commercial success, reaching the top of both the British and American album charts, and achieving a triple-platinum certification in the United States, it received mixed reviews from critics and was the lowest-selling studio album by the band while they were still active. The album was written and recorded in the last months of 1975, during a difficult time in the band's history. Singer Robert Plant was recuperating from serious injuries he had sustained earlier that year in a car accident; this led to tours being cancelled and the band booking studio time to record Presence instead. The entire album was completed in a few weeks, with guitarist and producer Jimmy Page putting in several long shifts to complete recording and mixing. The title came from the strong presence the group felt as they worked together. The album's artwork from Hipgnosis featured several photographs centred round a mysterious black object, called "The Object". Presence is dominated by compositions by Page and Plant, with only one track credited to the entire group; unlike other Zeppelin albums, it features no keyboards and little acoustic guitar. Because Plant was still recuperating, the band could not tour to capitalise on the album's release, and only two tracks, including ten-minute opener "Achilles Last Stand", were performed live. However, the album has been re-appraised in retrospective reviews for its hard rock dynamics and simplicity compared to the group's other work. https://www.youtube.com/watch?v=YWOuzYvksRw https://www.youtube.com/watch?v=1t4KLOm7pO0&list=PLBzBwYhHpqLKtM2MqIP3ppkutS_t5dX9B https://www.youtube.com/watch?v=hXCmPHgg34o&list=PLJqgQ-4Y17OIJcXdoLQtVUA1lipCin8co
10000くっきいレコード
-
Michael Jackson / Off The Wall (US, Epic, FE 35745) <August 10, 1979>
Michael Jackson / Off The Wall (US, Epic, FE 35745) <August 10, 1979> (SIDE 1) PAL 35745-2D (SIDE 2) PBL 35745-2C 【以下Wikiより】 「オフ・ザ・ウォール(Off The Wall)」は、1979年に発売されたマイケル・ジャクソンの5作目のオリジナル・アルバム。 『ローリング・ストーン誌が選ぶオールタイム・ベストアルバム500』に於いて、68位にランクイン。 1979年、初めてクインシー・ジョーンズをプロデューサーに迎えて制作された。 エピック・レコードからは初、モータウン・レコード時代を含めた通算では5作目のソロ・アルバム。 それまでのマイケルのアルバムは制作サイドが主導して作られ「マイケルは歌を歌うだけ」のソロ・アルバムであった。本作ではクインシーが主導権を持っていたが、マイケルの自作曲やアイデアも随所に入されており、このアルバムから真の意味でのマイケルのソロ活動が始まったと言って良く、「『オフ・ザ・ウォール』こそがマイケルの本当の意味でのファースト・アルバム」と言う人もいる。 7月に先行シングルとして発表された 「Don't Stop 'Til You Get Enough」では、ソロでは初めてマイケル自身が作詞作曲を手がけた。 この頃のマイケルは、ドラムとピアノを使って作曲を行っており、他の兄弟もデモテープの制作を手伝っている。 「今夜はドント・ストップ」のビデオ・クリップで、タキシードを着たマイケルが3人に分裂する映像は話題を呼んだ。 10月には、「Rock With You」をシングル・カット。 この曲では、一人多重録音の技術が用いられている。 https://www.youtube.com/watch?v=yURRmWtbTbo ●ジャケ● 天割れなし、底抜けなし、スパイン抜けなし。 周囲のハゲは多少あり、底・スパイン・天のセンターがやや強くハゲています。 コーナーの軽度の潰れあり。 リングウエア・スレ・汚れは軽度であまり目立ちません。 見開きの内側はきれいです。 プロモのゴールド・スタンプあり。 まあまあ良い状態だと思います。 VG(+)か、あるいはVG(+)以上です。 ●レコ● 白ラベルのプロモ盤です。 ヒゲほぼなし、スレ少し、キズ少し。 キズは薄く、指で触れるような深いキズはありません。 VG(+)以上です。
10000くっきいレコード
-
Booker T. & The M.G.s / Green Onions (US, mono, Stax, 701) <October 1962>
Booker T. & The M.G.s / Green Onions (US, mono, Stax, 701) <October 1962> (Side 1) STX-11931-O (Side 2) STX-11932-B Booker T. Jones – Hammond M3 organ Steve Cropper – guitar Lewie Steinberg – upright bass, bass guitar Al Jackson Jr. – drums Recorded at June–August 1962 at Stax Recording Studio, Memphis The tune "Green Onions" was originally issued in May 1962 on the Volt label (a subsidiary of Stax Records) as the B-side of "Behave Yourself" on Volt 102; it was quickly reissued as the A-side of Stax 127, and it also appeared on the album Green Onions that same year.[1] The organ sound of the song became a feature of the "Memphis soul sound". "Green Onions" is the debut album by Booker T. & the M.G.'s, released on Stax Records in October 1962. It reached number 33 on the pop album chart in the month of its release. The title single had been a hit worldwide and was covered by dozens of artists, including the Blues Brothers and Roy Buchanan (both with Steve Cropper on guitars), as well as The Ventures, Al Kooper, The Shadows, Mongo Santamaría and Count Basie. Three previous Stax LPs – two by the Mar-Keys, one by Carla Thomas – had been issued on Atlantic Records. Green Onions was the first album released on the Stax label. It was also Stax's first charting album, peaking at number 33 on the Billboard 200.The album features only instrumental songs and features Steve Cropper playing a Fender Telecaster. https://www.youtube.com/watch?v=_bpS-cOBK6Q 伝説化した作品ですね プロモは激レア!!
10000くっきいレコード
-
The Cannonball Adderley Quintet / Plus (US, mono, Riverside Records, RLP 388) <November 1961>
The Cannonball Adderley Quintet / Plus (US, mono, Riverside Records, RLP 388) <November 1961> (SIDE 1) RLP-12-388-A-1 (SIDE 2) RLP-12-388-B Recorded in New York on May 11, 1961. Alto Saxophone – Cannonball Adderley Cornet – Nat Adderley Piano – Victor Feldman (tracks: A1, B3) Wynton Kelly (tracks: A2 to B2) Vibraphone – Victor Feldman (tracks: A2 to B2) Bass – Sam Jones Drums – Louis Hayes Producer – Orrin Keepnews https://www.youtube.com/watch?v=1s3qhYB2zRI
The Cannonball Adderley Quintet / Plus 10000 USくっきいレコード
-
The Rolling Stones / Beggars Banquet (US, London Records, PS 539) <December 6, 1968>
The Rolling Stones / Beggars Banquet (US, London Records, PS 539) <December 6, 1968> (SIDE ONE) XZAL-8476A (SIDE TWO) XZAL-8477B "Beggars Banquet" is the seventh British and ninth American studio album by English rock band The Rolling Stones. It was released in December 1968 by Decca Records in the United Kingdom and London Records in the United States. The album marked a change in direction for the band following the psychedelic pop of their previous two albums, Between the Buttons and Their Satanic Majesties Request.Styles such as roots rock and a return to the blues rock sound that had marked early Stones recordings dominate the record, and the album is among the most instrumentally experimental of the band's career, as they infuse Latin beats and instruments like the claves alongside South Asian sounds from the tanpura, tabla and shehnai and African-influenced conga rhythms. Its release marks the beginning of the most critically acclaimed period of the Rolling Stones' career. Brian Jones, the band's founder and early leader, had become increasingly unreliable in the studio due to his drug use, and it was the last Rolling Stones album to be released during his lifetime, though he also contributed to two songs on their next album Let It Bleed, which was released after his death. Because Jones had all but abandoned the guitar as an instrument, nearly all rhythm and lead guitar parts were recorded by Keith Richards, the band's other guitarist and primary songwriting partner of the band's lead singer Mick Jagger; together the two wrote all but one of the tracks on the album. Rounding out the instrumentation were bassist Bill Wyman and drummer Charlie Watts, though all members contributed on a variety of instruments. As with most albums of the period, frequent collaborator Nicky Hopkins played piano on many of the tracks. The album was the first Rolling Stones album produced by Jimmy Miller, whose production work formed a key aspect of the Rolling Stones sound throughout the late 1960s and early 1970s. Beggars Banquet was a top-ten album in many markets, including the US (number 5) and their native UK (number 3), and has frequently been ranked highly on many retrospective "great albums" lists. While the album lacked a "hit single" at the time of its release, songs such as "Sympathy for the Devil" (number 9 UK, number 55 US) and "Street Fighting Man" (number 48 US, number 21 UK on the 1971 re-release) became rock radio staples for decades to come. *************** 『ベガーズ・バンケット』は、ローリング・ストーンズが1968年に発表したオリジナルアルバム。プロデュースはジミー・ミラー。全英3位、全米5位を記録。 1960年代後半のストーンズはルーツであった黒人音楽から離れ、サイケデリック・ムーブメントに完全に浸かり、当時のストーンズ・ファンクラブではバンドの将来についてディスカッション大会まで開かれるほど、ファンの間では不安が広がっていた。その不安を吹き飛ばすかのように、1968年5月にリリースしたシングル「ジャンピン・ジャック・フラッシュ」は全英1位の大ヒット。そしてそれに続く本作は、ロックバンドとして原点に立ち返ったストーンズの姿を誇示したものとなった。 ミック・ジャガーはバンドがその方向性を決定づけるプロデューサーが必要であると考え、1968年初めにスペンサー・デイヴィス・グループやトラフィックのプロデューサーであったジミー・ミラーの招聘を決定した。結果は成功し、以降『レット・イット・ブリード』、『スティッキー・フィンガーズ』、『メイン・ストリートのならず者』という傑作アルバムを次々と生み出し、その関係は1973年まで続いた。 バンドは7月のリリースを目標にして3月15日よりロンドン、オリンピック・スタジオにてレコーディングを開始した。以降、レコーディングは散発的に行われ、ロサンゼルスで最終的なオーバーダブとミキシングを行い、7月5日までには完成した。本来であればジャガーの25回目の誕生日である7月26日に発売される予定だったが、後述するようにジャケットデザインをめぐってバンドとレーベルの間に対立が起き、リリースは結局年末までにずれ込んだ。 「悪魔を憐れむ歌」や「ストリート・ファイティング・マン」のようなバンドの新しい方向性を示す曲がある一方で、エレキギターよりもアコースティックギターを中心に据えたサウンドが目立ち、ドラムスを使用しない曲が3曲もあるなど(「ノー・エクスペクテーションズ」、「ディア・ドクター」、「ファクトリー・ガール」)、ルーツであるブルースへの回帰がより強調された内容となっている。 本作でのギターは大半がキース・リチャーズによるものである。一方、ブライアン・ジョーンズの心身の不調は前年以上に深刻なものとなっており、彼の本作への貢献度は前作『サタニック・マジェスティーズ』以上に少なかった。ジョーンズはレコーディング期間中の1968年5月21日に、保護観察中にもかかわらずカナビス樹脂所持の罪で再起訴されている。結局罰金刑に処せられ収監は免れたものの、バンドはジョーンズの解雇と新メンバーの採用を考え始めるようになった。ジョーンズの当時の様子は、ジャン=リュック・ゴダールによるドキュメンタリー映画『ワン・プラス・ワン』に描かれている。 1968年12月10日、11日にバンドは本作のプロモーションとして、『ロックンロール・サーカス』と名付けられたTVショウを、ジョン・レノン、エリック・クラプトン、ザ・フーなど多数のゲストを招いて収録した。映像と音源は当時のマネージャーのアラン・クレインが掌握しており、クレインとの関係が切れたことにより作品は封印されてしまうが、1996年にVHSとサウンドトラックがアブコ・レコードから発表。四半世紀以上経てようやくファンの元に届けられた。 https://www.youtube.com/watch?v=humDgJ-SmHI * R.S.V.P (Respondez s’ il vous plait[仏語]= Please reply) 折り返し返事ください
The Rolling Stones / Beggars Banquet 10000くっきいレコード